Pagini

joi, iulie 08, 2010

bunele maniere din alt unghi

Îmi place când descopăr noi perspective a unor lucruri, stări, atitudini, teorii, mai știu eu ce din toate câte par să fie statice, sau cel puțin înțepenite într-un stadiu de evoluție, într-o formă ce pare sau pe care ne place să o credem definitivă...

Să privești situația din diverse perspective poate fi un exercițiu de flexibilitate, dar și o strategie de înțelegere și reconfigurare a unor produse din mintea ta. Și de găsire de noi soluții.

Ihmmm, prea multă teorie, ținând seama de subiectul care mi-a provocat aceast soi de exercițiu în spiritul filosofiei chibritului.
De la ce îmi veni? De la o schimbare de perspectivă asupra...bunelor maniere. La care nu am meditat vreodată prea profund, că doar ce subiect de filosofie o mai fi și asta?! Ți se spun, ți se repetă, la un moment dat te trezești că le pui în practică sau nu, și gata!
Dar am auzit o actriță (nu spui care, asta e altă poveste), explicând importanța bunelor maniere ca atitudine de grijă față de ceilalți. Mi-a plăcut! Pentru că, de obicei bunele maniere sunt prezentate ca regulă și condiție pentru a face bună impresie. ” Să nu te faci de rușine!” ori, și mai rău ”Să nu mă faci de râs!” Și uite așa se produce în mintea copiilor ideea că rostul lor pe lume e să aducă mulțumire părinților și că, în tot ce fac trebuie să aibă o grijă suplimentară de a-și bloca trăirile proprii, care nu vin în acord cu așteptările părinților și prin extensie a rudelor, vecinilor, colegilor ș.a.m.d.

Oups, ce departe m-am dus! Una peste alta îmi place varianta bunelor maniere ca pe o atitudine de grijă pentru ceilalți, mai mult decât cea de regulă pentu bună impresie.

Contează?

10 comentarii:

  1. Da, conteaza f mult. Dar suntem oameni si uneori gresim...sau ne lasam coplesiti de propriile griji. :)?

    RăspundețiȘtergere
  2. Postarea ta m-a dus cu gindul la un aspect al bunelor maniere care pare sa fie ignorat de multa lume.
    Atunci cind esti invitat la o serata, petrecere, nu esti invitat numai pt a te simti tu bine, dar pentru a aduce o contributie placuta la acea serata. Cred ca este asemanator cu musafirii de pe blog.
    Conform bunelor maniere, fiecare musafir trebuie sa vina cu o dispozitie buna, o conversatie inteligenta, idei, o companie placuta, pentru binele celorlalti invitati, al gazdelor si a intregii serate.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sorry, am vrut sa spun "al intregii serate"

    RăspundețiȘtergere
  4. Admiti s-a pierdut cred pe drum :). E vreun semn:)...oricum m-am chinuit mult sa reusesc sa postez.
    O paralela nice, Odille, dar ce te faci cand vii cu toate cele si constati stupefiata :)ca defapt trebuia sa-ti aduci papusa, fiindca defapt era o petrecere Barbie, iar ken era cam nedumerit si mult prea obisnuit in lumea barbie :),unde totul roz si bine

    RăspundețiȘtergere
  5. cine s-a pierdut pe drum? și de ce? e chinuitor să postezi? Nu vreau să dau semne de lipsa de politețe, așa că dacă pot face ceva pentru a face postarea comentariilor mai ușoară?!...

    RăspundețiȘtergere
  6. E și asta o observație bună, Odille. Cu condiția ca dispoziția noastră să fie autentică. Altfel din buna manieră, dăm în conveniență și, poate reușim să contribuim la atmosfera generală, dar noi ramanem tristi si obositi.
    Dar e deja alt unghi: cel al bunelor maniere ca ritual social, politete seacă, lipsita de emotie.
    Bine că noi nu suferim de așa ceva, Odille

    RăspundețiȘtergere
  7. Semndefoc, nu, cred ca nu am spus clar ce am gindit. Ideea este ca invitati fiind, nu avem voie sa stricam cheful cuiva pt ca noi suntem in toane proaste. In acest caz stam acasa. Un alt aspect ar fi sa incercam sa aducem un aport la acea intilnire. Eu cred ca atunci cind ai bune intentii, chiar daca nu esti intr-o stare de veselie debordanta, la un moment dat te antrenezi in conversatii interesante. Este surprinztor cit de interesanti pot sa fie oamenii daca vrei sa-ti pleci urechea la ceea ce au de spus. Oamenii, deodata, se deschid.

    RăspundețiȘtergere
  8. si crezi ca prietenii nu te-ar simti, semndefoc?

    RăspundețiȘtergere
  9. Prietenii ar și înțelege, probabil. Ei ar fi sinceri și, vorba Odillei, m-ar trimite acasă.:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Eu cred ca au si inteles, au fost si sinceri :)...Au omis insa, ca au de a face cu zodii de foc. It's a laugh

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...